måndag 3 mars 2008

Ett mästerverk

Som jag skrivit i ett tidigare inlägg, så kan man alltid lita på bröderna Coen för en fantastisk filmupplevelse. Nu har dom slagit till igen och ingen har väl missat att deras senaste film vunnit en drös med priser, bland annat några Oscars och det är den väl unnat skall understrykas. Jag blev idag i stort sett tvingad av en arbetskamrat att ta ledigt åtminstone 1 kväll denna vecka och följa med på bioäventyr. Å vilket äventyr sen.

"No Country For Old Men" är ett mästerverk. Som alla Coen-filmer så innehåller den drama, humor, våldsamheter, bra skådespel och en bisarr tvist på historien. Deras humor är en blandning av nattsvart tjära och uppsluppen buskis. I denna historia kastas man mellan ryggradsilande spänning och befriande gapskratt, kryddat med en hel del blyförgiftning.

För en sak är alltid närvarande i bröderna Coens filmer. Ond bråd död. Inte för sakens skull utan rått, naket, kallblodigt våld som samtidigt blir "verkligt" på nått sätt. Detta är dessutom en av dom få filmer som jag inte på förhand kunde förutse slutet på. Å vilket slut sen. Jag skall dock inte avslöja något. Om ni ska se 1 film i år, låt det bli "No Country For Old Men". Brilliant filmkonst och en upplevelse utöver det vanliga.

Nu har jag slut på prisande plattityder. Gokväll.

Inga kommentarer: