Is är vatten i fryst form. Vatten blir till is när temperaturen understiger 0°C vid ett normalt tryck i atmosfären. När vatten omvandlas till is frigörs värme, vilket gör att temperaturen i en blandning av is och vatten alltid kommer att vara 0°C, till dess att den består av enbart vatten eller is.
Vatten har en högre densitet i flytande form än fryst, vilket är en kemisk egenskap som är mycket ovanlig. Det gör att is enbart bildas på ytan av vattenmassor, något som har en fundamental påverkan på klimatet på jorden, samt på mitt psyke.
När jag i morse stod i plusgraderna på utfarten och stirrade ut över en ändlös isbana som förut var en väg, så insåg jag två saker; Om jag promenerar till jobbet lär jag inte komma fram förrän vid lunchtid och om jag cyklar så lär jag nog äta is några gånger med skallskador som följd.
Då fick jag den fiffiga idén att promenera med cykeln som "käpp". Med ett stadigt tag om styret med ena handen och sadeln med andra, så spatserade jag utan större besvär längs isbanan. Eftersom tyngdpunkten på detta sätt blir fördelad över en större yta, samt att man har 4 punkter i marken så minimerar man risken att dråsa i backen. Jämra fiffigt.
Det är dock inte speciellt kul med detta "Stockholmsväder", men man kan väl trösta sig med att det förmodligen är barmark imorron så då slipper man i alla fall riskera livet på väg till jobbet.

Vatten har en högre densitet i flytande form än fryst, vilket är en kemisk egenskap som är mycket ovanlig. Det gör att is enbart bildas på ytan av vattenmassor, något som har en fundamental påverkan på klimatet på jorden, samt på mitt psyke.
När jag i morse stod i plusgraderna på utfarten och stirrade ut över en ändlös isbana som förut var en väg, så insåg jag två saker; Om jag promenerar till jobbet lär jag inte komma fram förrän vid lunchtid och om jag cyklar så lär jag nog äta is några gånger med skallskador som följd.
Då fick jag den fiffiga idén att promenera med cykeln som "käpp". Med ett stadigt tag om styret med ena handen och sadeln med andra, så spatserade jag utan större besvär längs isbanan. Eftersom tyngdpunkten på detta sätt blir fördelad över en större yta, samt att man har 4 punkter i marken så minimerar man risken att dråsa i backen. Jämra fiffigt.
Det är dock inte speciellt kul med detta "Stockholmsväder", men man kan väl trösta sig med att det förmodligen är barmark imorron så då slipper man i alla fall riskera livet på väg till jobbet.

2 kommentarer:
Vilken kung-blogg du har! Nu har jag äntligen hittat en blogg som är intressant att läsa.
Tackar så mycket. Nu får man ju prestationsångest helt plötsligt. :)
Skicka en kommentar