Det där med produktnamn kan vara lite knepigt. Speciellt när produkten ska lanseras utomlands, där produktnamnet kan få en helt annan betydelse än det var tänkt. Hittade några stycken där namnen kanske inte är helt misslyckade, men ändå inte vad man vill förmedla kanske.
Gros Jos
Hunt-Wesson är en producent av matprodukter och när man skulle introducera sina Big John-produkter i Canada översatte man av någon anledning "Big John" till "Gros Jos". Det knepiga är att Gros Jos är fransk-kanadensisk slang för "stora bröst". Försäljningen påverkades dock inte negativt av översättningen.
Pinto
Fords bilmodell Pinto drabbades av marknadsföringsproblem när den började säljas i Brasilien. "Pinto" är nämligen portugisisk slang för "litet manligt könsorgan". För den brasilianska marknaden bytte Ford namn på bilen till Corcel, vilket betyder "häst".
Fitta
Denna klassiker har ni säkert redan hört, men jag tar den ändå. I början av april 2001 skickade Honda ut ett pressmeddelande om att de nu lanserade sin nya modell Honda Fitta till den asiatiska marknaden. Till den skandinaviska marknaden gjorde man dock en snabb kovändning och döpte om den till Honda Jazz och det var ju på sätt och vis synd. Hade ju varit kul att få köra omkring i en sån.
Ett hedersomnämnande till H&M som år 2006 presenterade jeansmodellen Fit Sliq. Man valde att behålla namnet och hoppas på konsumenternas bristande associationsförmåga. Eeeh...nae

Gros Jos
Hunt-Wesson är en producent av matprodukter och när man skulle introducera sina Big John-produkter i Canada översatte man av någon anledning "Big John" till "Gros Jos". Det knepiga är att Gros Jos är fransk-kanadensisk slang för "stora bröst". Försäljningen påverkades dock inte negativt av översättningen.
Pinto
Fords bilmodell Pinto drabbades av marknadsföringsproblem när den började säljas i Brasilien. "Pinto" är nämligen portugisisk slang för "litet manligt könsorgan". För den brasilianska marknaden bytte Ford namn på bilen till Corcel, vilket betyder "häst".
Fitta
Denna klassiker har ni säkert redan hört, men jag tar den ändå. I början av april 2001 skickade Honda ut ett pressmeddelande om att de nu lanserade sin nya modell Honda Fitta till den asiatiska marknaden. Till den skandinaviska marknaden gjorde man dock en snabb kovändning och döpte om den till Honda Jazz och det var ju på sätt och vis synd. Hade ju varit kul att få köra omkring i en sån.
Ett hedersomnämnande till H&M som år 2006 presenterade jeansmodellen Fit Sliq. Man valde att behålla namnet och hoppas på konsumenternas bristande associationsförmåga. Eeeh...nae

2 kommentarer:
Se där, ibland blir det väldigt fel. Finns ett företag i Finland som säljer borrmaskiner och sånt och de marknadsför sig även i Sverige. Det företaget heter KUKA. Snyggt!
Mycket. :)
Skicka en kommentar